زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

شمس العلوم‌ (کتاب)





«شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم» اثر نشوان بن سعید حمیری ، شاعر و لغوی قرن ششم و از اعاظم علمای شیعه زیدیه در یمن است که در موضوع لغت به زبان عربی در ۱۲ مجلد تالیف شده است.


۱ - انگیزه مؤلف



نویسنده انگیزه خود از نوشتن کتاب را حفظ کلام عرب از تحریفی که بر اثر گذشت زمان حاصل می‌شود و همچنین ارشاد متعلمان و محصلین ذکر کرده است.

۲ - ساختار کتاب



مولف، بعد از دو مقدمه وارد متن می‌شود. مولف واژگان را بر حسب حروف الفباء به ترتیب فاء الفعل مرتب کرده و به تعداد حروف الفبا، عنوان، و ذیل هر عنوانی، ابوابی را طبق عین الفعل ذکر کرده است و هر باب را بر دو بخش اسماء و افعال و هر کدام را به مجرد و زائده (مزید) و هر واژه را ذیل باب خاص خود می‌آورد و نیز پس از ذکر واژه، بر آن شرح علمی و احکام شرعی و همچنین با مشرب زیدی خود به شرح عقائد می‌پردازد.

۳ - گزارش محتوا



جلد اول از مقدمه‌ای که حاوی تمهیدیه و زندگی مولف می‌باشد شروع شده است و در ادامه کلام محققین کتاب که حاوی روش تالیف، نسخ خطی کتاب، روش تحقیق محققین و در پایان ذکر رموز نسخ خطی است به چشم می‌خورد.
مولف در مقدمه خود بر کتاب به انگیزه تالیف و محتوای آن از حیث موضوع پرداخته است.
سپس مقدمه‌ای با عنوان مقدمه کتاب ذکر شده که به صرف افعال ثلاثی و رباعی و... و مجرد و مزید آن می‌پردازد. همچنین در ادامه بیش از ۲۸ مورد از قواعد صرف و نحو را از قبیل: حروف زائده، حروف ابدال، و در آخر مخارج حروف و مبنیات، کلام عرف را ذکر می‌کند و در آخر مصادر اوزان را ذکر می‌کند.
پس در ادامه مولف به ترتیب حروف الفباء به حرف الف و یا همزه می‌پردازد که ذیل هر حرف اسماء را مقدم بر افعال و ثلاثی را مقدم بر رباعی و رباعی را مقدم بر خماسی می‌آورد.
پس از آن تا مجلد یازدهم واژگان تعدادی از حروف ارائه شده است.
جلد یازدهم حاوی ترجمه واژگان حرف واو و یاء است. سپس مصادر مورد نیاز در تالیف کتاب را برمی شمرد.
جلد دوازدهم با مقدمه‌ای در مورد فهارس کتاب شروع شده سپس به شمردن فهرست‌های کتاب پرداخته است.

۴ - وضعیت کتاب



فهارس آیات ، احادیث ، اعلام، فرق، اماکن، نباتات و درختان، فلک و زمانها، منابع فقهی، ضرب المثلها و اشعار در جلد آخر کتاب آمده است. پس از آن فهرست واژگان و در آخر فهارس اعلام، اماکن و... یمن جداگانه آمده است.

۵ - منابع مقاله



۱. مقدمه و متن کتاب.
۲. دایرة المعارف تشیع جلد ۱۰ ص۵۸

۶ - منبع


نرم افزار قاموس، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب لغت عرب




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.